February 20, 2013

Recipe : Trifle (Easy Bresy Tresy)

Assalamualaikum and welcome readers!

Harini terasa sungguh semangat untuk share satu resipe yang saaaaaaaaaaangat mudah sebab tu nama entry easy bresy tresy maksudnya sangat mudah lah tu dalam bahasa aku. Baru-baru ni aku telah mencabar diri *mencabar lah sangat padahal baru je tadi kate senang* Shh shhh diam bisikan hati! For the first time buat Trifle sebab ade orang kepingin rasa masakan aku. So, sebab kali pertama, aku pun yakin jelah benda ni aku boleh buat. Let's proceed! *nanti membebel lagi panjang*

Bahan-bahan diperlukan :


✏ Tepung castard
✏ Satu tin cocktail
✏ Satu tin susu Ideal
✏ Susu segar *Kalau nak*
✏ Jelly berperisa
✏ Kek 

Cara-cara :
First, korang potong kek korang tu kecik-kecik. Kek ni bermacam jenis kek korang boleh guna. Layer kak, kek gulung, butter kek *yang aku guna*, mahupun swiss roll yang duk jual kat pasaraya pun boleh. 
Lepas potong, susun lah dalam loyang ke bekas yang korang nak buat tu. Ikut kreativiti masing-masing. Aku tak kretif so tengoklah ape jadi. Haha whateverrr!
Lepas dah susun mampat, bukak cocktail tu, tapis ke celup sudu korang, ikut lah macam mana korang nak buat, ambil air cocktail tu jirus jirus atas kek. Haaa bagi dia lembab. Jirus je tau. Jangan korang mandikan pulak. Lain jadinye karang. 

Dah habis tu, boleh biakan kek tu sebati and manja manja dengan air cocktail tu. Bagi dia kembang sikit, sementara tu, boleh lah ke dapur. 
Sediakan periuk kecik, masak lah jelly anda. Tengok je instruction dekat belakang kotak. Kali ni aku guna perisa laici sebab empunya yang meminta suka laici. Ikut korang lah nak perisa ape korang suka. Okay?

Habis je masak jelly, sementara jelly tak keras lagi, korang boleh masukkan buah-buahan cocktail yang korang dah tapis tadi dalam jelly yang dah siap tu. Tujuan dia, senang lah bila jelly dah keras, buah-buahan tu duduk setempat, Takde lah merayap sana sini kan. Dah puas hati campur semua, tuang atas kek yang berehat tadi. 

Biarkan, jom sediakan custard pulak. Custard ni banyak cara boleh buat, ikut lah mane satu korang suka. Cara aku, mix kan 3 sudu tepung custard and susu ideal dalam cawan dulu. Kacau sampai jadi macam air jagung. Lebihan susu boiled kan dalam periuk. Aku ade masukkan susu segar dalam satu cawan sbb aku suka lapisan custard yang tebal. Tak payah campur pun takpe. Guna je satu tin susu ideal :) 

Bila dah mendidih, masukkan campuran dalam cawan tu sambil kacau slow slow. * Bancuhan dalam cawan tu tak wajib tapi sebab aku first time, buat lah macam tu. Takut berketul-ketul dalam periuk. Amatur lah katekan. 


Proceed, custard siap, tuang dalam bekas and ratakan atas campuran jelly and buah buahan tadi. 
Atas custard ade yang letak whipping cream tapi aku nak kurangkan fat, tak letak pun. Just hiaskan lah sikit. Nampak hiasan aku? Budak budak sungguh. Failed! Kbye T.T


Trifle aku 3 layer je. Yelah nama pun "Tri" kan. Tapi ade je yang sampai lima enam layer. Lantak mereka. 
Masuk dalam peti sejuk, sejam kemudian dah boleh makan. Yummy yummy! Selamat mencuba.  





No comments: