April 3, 2011

Trust

Assalamualaikum and Hello 

aku nak share apa aku rasa sekarang. and now, i'm crying. actually this was not a big deal pun. bukan masalah besar sampai aku nak nangis teruk teruk sampai bengkak mata. tapi, mmg aku sgt sedih + marah skrg. as the title given, TRUST. kepercayaan sgt penting utk diri dan org lain. yang paling penting, percaya pada diri sendiri. kalau diri sendiri pun ragu ragu dgn keupayaan sendiri, mmg tak boleh hidup la kan. setiap yg berlaku bergerak terjadi kat atas bumi ini, semua perlukan kepercayaan. then, kepercayaan pada manusia lain. mmg dunia sekarang byk penipuan, rasuah all that. but still ada benda yg kita kena percaya org lain. mmg kadang kadang akan terpedaya dgn tipu helah, tapi tu akan mengajar kita utk survive kat dunia sementara ni. 

kepercayaan ni umum sebenarnya. apa yg kita kena percaya? agama, sejarah, kehidupan seharian, kawan, life partner, family and macam macam lagi. semua terletak pada diri kita utk percaya pada diri sendiri atau org lain. kita kena tetap dgn pendirian masing masing and sometimes pendirian kita boleh berubah dgn KEPERCAYAAN.

aku nak kongsi apa yg aku baru lalui. tak smpai 30minit lepas maybe. seperti yg sesetengah tau atau semua tau, aku 18tahun and aku baru lulus lesen kenderaan bulan Feb haritu. walaupun dah 2 bulan, peluang aku nak try jadi pemandu kat jalan raya yg sah mmg susah. tak fhm? maksud aku, aku susah nak try drive on the road. mmg ramai akn ragu ragu ngan keupayaan aku walaupun aku dah pass lesen, termasuk org yg sgt dekat ngan aku, still tak percaya. aku akui sometimes aku juga rasa takut gementar nak drive or bwk penumpang. tapi, seperti seseorg yg pnh jadi passenger aku merangkap jurulatih aku after dapat P ni, kalau nak jadi pemandu, experience is important. ye. tapi kalau aku tak diberi peluang, how come aku akn dapat experience? mmg kalau accident semua pemandu akan dipersalahkan, tapi jgn lah anggap kalau aku drive, accident akn berlaku. sebagai pemandu baru, sape yg nak accident kan? sape yg tak syg nyawa. aku baru hidup 18tahun. ofcoz aku akan jaga nyawa aku. byk benda lagi aku belum jelajah kat dunia ni. hm. 

aku tau bila nak tekan brek. bila nak tkn minyak. aku tau. but please, BELIEVE ME THAT I CAN DO IT. aku sgt perlukan kepercayaan skrg. mcm mana aku nak drive carefully kalau second driver sgt risau and tak percayakan aku. kalau hati aku rasa tak yakin time drive, aku akn bgtau. believe me. kalau aku rasa takut, aku akn bgtau. believe me. pada awalan aku menjadi pemandu ni, aku tak pernah terdetik nak racing or bwk laju lebih had yg aku berani. yg aku yakin. time drive, mesti la kena tkn minyak sikit kan. kalau bwk 40km/j mmg bosan lah drive. semua org akn rasa mcm tu. 

semua org ada matlamat and kehendak diri masing masing. and matlamat aku bukan utk menjadi pemandu wanita negara pertama memandu laju lebih had keupayaan sendiri. aku just nak mencari pengalaman. please. aku dah cuba yg terbaik utk mendapat kepercayaan dari org sekeliling aku, org yang dekat dgn aku, tapi kalau aku cuba sehabis boleh pun kalau org tu dah set dlm mind aku tak boleh drive, mcm mana? sampai bila bila aku tak boleh bawa.

walaupun aku dah pegang lesen P more that one year, but aku diberi peluang and kepercayaan memegang stereng hanya sekali sebulan, still aku takkan dpt drive sampai bila bila. mmg aku rasa sgt sedih. and aku menangis pun mcm org hilang suami je skrg. i just need some trust dari org yg terdekat dgn aku. percaya aku boleh. and i hate when the passenger said about accident or death when i'm driving. itu membuatkan kepercayaan diri sendiri juga akan jatuh and musnah.

tadi, aku sgt bersemangat nak drive, aku pun cari jalan yg less car. and at the end, mood semua hilang. and balik dalam tangisan and menjadi passenger bukan driver.

luahan hati aku pada petang ni. thanks kepada sesiapa yg baca.

THE END

1 comment:

sHEiRa S said...

TEN TEN....SERA PON DRIVE LMBAT KOT...40 KM/J GAK..HAHA...MALU NGN DIRI INI,,,